aktegenwind7.jpg

Max de Jong winnaar lustrumeditie Eneco NK Tegenwindfietsen

‘De man met de stormram’ kwam regelmatig voorbij

300 getrainde en ongetrainde windfanaten stoempten zich op de Oosterscheldekering letterlijk het snot voor de ogen in de strijd tegen windkracht 7, op een gewone fiets zonder versnellingen en met terugtraprem. Winnaar werd de 24-jarige Max de Jong uit Giessenburg, ontwerper bij een AV-bedrijf, die met zijn tijd van 18:16 min. 11 seconden sneller finishte dan nummer 2 Robbie Rens. Bij de dames won Lisa Scheenaard uit Eindhoven in 20:28 min. voor Joy Droogsma.

Dit lustrumjaar ontmoetten zweet, snot en techniek elkaar voor het eerst en werd de onzichtbare tegenstander - de Hollandse wind - een stukje zichtbaarder met behulp van het ‘Eneco Tegenwindlicht’.  Dit is een opvallende 100 meter lange lichtwand direct langs het parcours, die dankzij verschillende kleuren licht voor het eerst met behulp van LED laat zien hoe hard het waait. Deze sloeg met een windkracht 7 met af en toe windstoten tot 127km/u vandaag paars uit. Volgens de legenda van het apparaat symbool voor de krachtterm ‘De man met de stormram’.

Oer-Hollands karakter met baanbrekende innovatie

Ter ere van de lustrumeditie van het oer-Hollandse NK Tegenwindfietsen maakte de organisatie de windkracht voor het eerst visueel met het Eneco Tegenwindlicht. Op een gedeelte van het traject meten tien analoge windsensoren realtime de windsnelheid. Op basis van die gemeten windsnelheid is er een geanimeerd kleurverloop op een LED installatie te zien. Hoe hoger de windsnelheid, des te paarser het licht. Voor het eerst is er zichtbaar bewijs van de windstoten waar de deelnemers tegen vechten.

Interviews

Er zijn onder andere interviewmogelijkheden met:

-      Robrecht Stoekenbroek (bedenker en organisator)

-      Winnaar Max de Jong

-      de Zeeuwse krachtpatser Jan de Jager - aanwezig bij alle edities (dit jaar 13e) en tevens bekend van Boer zoekt vrouw.

Over het Eneco NK Tegenwindfietsen

Dit oer-Hollandse evenement gaat pas door bij minimaal windkracht 7. Toneel voor de 200 individuele deelnemers en 25 vierkoppige teams is wederom de 8,5 kilometer lange Oosterscheldekering in Zeeland. Het materiaal: een gewone fiets met terugtraprem. Het NK Tegenwindfietsen wordt georganiseerd door het Amsterdamse reclamebureau Being There en de sportmarketeers van SportVibes uit Delft. Daarnaast wordt het NK Tegenwindfietsen mede moeilijk gemaakt door Eneco HollandseWind® dat al voor het vijfde jaar hoofdsponsor is. Zie ook NKTegenwindfietsen.nl.

aktegenwind9.jpg
aktegenwind2.jpg
aktegenwind7.jpg
aktegenwind8.jpg
aktegenwind1.jpg
aktegenwind4.jpg
aktegenwind3.jpg
aktegenwind5.jpg
aktegenwind.jpg
aktegenwind10 copy.jpg
aktegenwind14.jpg

Ontvang het laatste Nederlands Kampioenschap Tegenwindfietsen nieuws via RSS.